Chrono Racing op Facebook
Nederlands
English

Het officieel Nederlands kampioenschap Karting 2014

 

Er wordt gestreden in verschillende klassen: 

 

  • Micro Max (Rookie)
  • Mini Max (Rookie)
  • Max Junior (Rookie)
  • Max Olympisch
  • Max Senior
  • DD2
  • DD2 master
  • KZ2
  • KZ2 plus

 

 


 

Wat is Rotax 

 

Rotax heeft sinds 1998 met de FR 125 Max motor een ware revolutie onder de  kartliefhebbers teweeggebracht. Er zijn sindsdien al ruim 2000 van deze stille tweetaktmotoren in Nederland verkocht.

 

Het enorme gebruiksgemak met ingebouwde startmotor en waterpomp is gecombineerd met een sensationeel vermogen en zeer lange levensduur.

 

Dit is de tweetaktmotor die er voor zorgt dat je meer tijd aan het racen bent dan aan het sleutelen. 
 

Alle motoren zijn verzegeld zodat niemand het vermogen kan wijzigen. Dit waarborgt de levensduur, de eerlijkheid tijdens wedstrijden en zorgt er tevens voor dat men geen rekening meer hoeft te houden met kostbare tunings programma's. Nooit eerder werd een specifieke kartmotor in zo'n korte tijd zo populair.

 

Om de coureurs een wedstrijdelement te bieden met de Rotax Max motor, kwam Rotax eind 1999 met het plan voor een wereldwijde wedstrijdserie. De Rotax Max Challenge. Een aantal evenementen in nu al meer dan 60 landen over de hele wereld met een gemeenschappelijke wereldfinale voor de beste coureurs aan het eind van het seizoen.

 

Als het ware de Olympische Spelen voor de kartsport.


Chrono Karting heeft voor Nederland direct die uitdaging aangepakt en samen met de officiële Rotax Distributeur Kombikart werd vlot een raceprogramma opgezet. Zo werd de Dutch Rotax Max Challenge 2000 geboren. De evenementen werden georganiseerd op verschillende outdoor kartcircuits in Nederland België en Duitsland.
 

 

Er is heel bewust gekozen voor een formule waarbij in overleg met de deelnemers constant werd gezocht naar zo veel mogelijk raceplezier tegen beperkte kosten. Dit resulteerde in een kampioenschap waarbij veiligheid, kwaliteit en sportiviteit voorop staan.
 

Even zo snel als deze groei in kwaliteit, groeide ook het aantal deelnemers. Startte de Shake down in 2000 nog met 12 deelnemers, afgelopen jaren streden er al ruim 150 coureurs mee om de hoogste plaatsen van het podium.
 

Het succes van de serie is vermoedelijk vooral te verklaren door de eerlijkheid en relatief lage kosten gecombineerd met de betrokkenheid van Chrono Karting bij de deelnemers.
Kortom een geweldige sfeer, professionele opzet en een sportief spektakel op de baan.
 

De doelgroep is enorm breed: van de beginnende tot vergevorderde kartcoureur.
Zowel voor de hobbyrijder als de (semi-)prof biedt dit Nederlands kampioenschap voldoende uitdaging en concurrentie.

 

Kortom een geweldige sfeer, professionele opzet en een sportief spektakel op de baan.

 

Alle klassen maken gebruik van een in de Basis 125cc Rotax Max motor die voor de kleintjes zijn terug gebracht in vermogen d.m.v. de zogeheten restricties !

 

 

Micro Max (7-PK)

Deze klasse is geschikt voor de allerkleinsten onder ons, die het toekomstbeeld hebben om door te stromen in de hogere populaire Rotax Max klassen. Deze klasse is wereldwijd opgezet en is voor
kinderen vanaf 7 jaar. De karts die in deze klasse gebruikt word is de zogeheten mini kart met een wielbasis van 95cm.

 

Mini Max (15-PK)

Deze klasse is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar, hier betreft het voor wat het chassis betreft een klasse tussen de Micro en de Junior Max ( Wielbasis 101 cm ook wel genoemd NORDIX )
Ook deze klasse is een zeer populaire klasse in Nederland.
Omdat deze kinderen al redelijk close kunnen racen zie je vaak hele mooie wedstrijden die nogal eens verwisselen in de kopgroep.

 

Max Junior (21-PK)

Hier begint het echte werk voor de kinderen vanaf 13 jaar, ook omdat hier al een doorstroming is naar Internationale wedstrijden, zoals een Europees en wereld kampioenschap onder de regels van de CIK FIA. De kart die hier gebruikt moet worden is dan ook een gehomologeerde kart die aan alle eisen van de CIK FIA moet voldoen. De Rotax motor die bij de Junioren klassen hoort heeft dan ook geen restricties meer, behalve dan dat de cilinder geen uitlaatklep ( Powervalve ) heeft.

 

Max Olympische (instapklasse) (29-PK)

Een klasse voor 15 jaar en ouder die gelijk is aan de Rotax Max Senioren maar voor een andere doelgroep. Deze klasse is opgezet voor de rijders die toch races willen rijden maar dan met een beperkter budget of voor de coureurs die puur recreatief willen deelnemen en het huidige Senioren veld
misschien te professioneel vinden.

Een belangrijk feit is dat de organisatie beslist of een coureur in de Olympische klasse mag deelnemen.
Race ervaring en prestaties zijn hierbij doorslaggevend.
Indien blijkt dat een coureur in de Olympische klasse te sterk is, dan wordt deze alsnog overgeplaatst naar de Senioren.

 

Senioren Max (29-PK)

De Master klasse onder de Rotax Max, hier word dan ook gestreden om elke millimeter asfalt.
Hier zie je vaak rijders terug waar ook professionele teams achter staan.
Maar het mooie van het Rotax Max concept is dat ook hier normale prive rijders niets onder hoeven te doen voor de rijders uit de grotere teams. 

 

Tenslotte zijn de motoren allemaal standaard en zijn de controles daarop door de organisatie erg strikt en goed !
 

Dit zie je dan ook terug in de ronden tijden, als je dit vergelijkt met andere takken van autosport waar gemiddeld 3 tot 5 secondes verschil zit tussen de eerste plaats en nummer 20 zie je bij de Rotax Max een verschil van een 5 tiende !

 

DD2 Max (2 versnellingen) (34-PK)

Uniek nieuw concept motor en kart. Dit is een parade paartje onder de Rotax motoren familie.
Deze motor die met twee versnellingen die op het stuur bediend worden. ( Ferrari gevoel )
Daarnaast word deze kart niet aangedreven door een ketting met tandwielen maar is de versnellingsbak d.m.v. een as koppeling direct om de achteras gebouwd.


Hierdoor dus ook geen slijtage en vettigheid meer aan de kart en de overbrenging.
Omdat de kart voor de DD2 motor dusdanig is aangepast draait het hier om een niet Internationaal gehomologeerde kart maar een kart die door Rotax zelf Internationaal geregistreerd is.

 

Uiteindelijk heeft de betrouwbare en onderhoudsvriendelijke Rotax Max zich onderscheiden van alle andere kart motoren.

Dit alles door de unieke verzegeling, reglementen en het Rotax Service center netwerk in Nederland.